Zaterdag 27/11/2021 – De Valk

Zaterdag avond moesten onze fanions weer vol aan de bak. De overwinning pakken betekent een fantastische start in de zaalcompetitie met 6 op 6. Vorige week op Ganda werd het tegen de verwachtingen in nog spannend in de tweede helft en heeft onze A-ploeg de winst pas in de laatste minuten veilig kunnen stellen. Hoe verloopt de wedstrijd nu? Even spannend of lukte het deze keer wel zonder bibberen en beven? Eén ding is zeker; met Spartacus ben je nooit klaar.

Na enkele minuten is het al meteen duidelijk, onze fanions willen het liever niet spannend maken en ze gaan na een blits start meteen naar 6-0. Sander en Dorthe zorgen voor de eerste korven, beide met een korte kans. De andere dames zorgen er meteen voor dat ze ook mee op het scorebord staan: Kato en Axelle, allebei met een shot en Jesse met een shot en een vrijworp. Spartacus begint nu ook de korf te vinden, maar we blijven zelf mooie kansen bij elkaar ballen en scoren. Het wordt 11 – 4 na een omdraaibal van Sander, shot van Dorthe, shot van Axelle, nog een omdraaibal van Sander en ook Lennert prikt er ééntje van dichtbij binnen. Spartacus schiet wakker en straft de fouten in onze verdediging genadeloos af. Bij de les blijven is de boodschap. Het wordt 12-7 na een doorloper van Kato. Wat heel mooi is om te zien, is dat we goede kansen blijven creëren en dat de bal ook vlotjes binnen gegooid wordt. Wat minder mooi is om te zien, is dat we in verdediging dezelfde fouten blijven maken en Spartacus toelaten om korte kansen te creëren en te scoren. Voor de rust scoort Sander zijn 4de van de avond, Cedric zet zich ook op het scorebord met een shot en ook Jesse en Axelle schieten nog een keer binnen. Kato sluit de eerste helft af met een strafworp: 17-11 is de ruststand.

En nu, hoe komen we uit de kleedkamer en kunnen we de voorsprong veilig stellen? De opdracht is duidelijk, aanvallend blijven we korfballen zoals in de eerste helft, verdedigend moet de foutenlast naar beneden. Zo gezegd, zo gedaan? Daar lijkt het toch even op, want we gaan vlot naar 21-13 met een shot van Dorthe, een shot van Cedric en nummer 5 en 6 van Sander met een korte kans en een doorloper. En eigenlijk blijven onze fanions die comfortabele voorsprong gewoon houden. Zelf de bal op de juiste momenten binnen prikken, het lijkt zo gemakkelijk (maar dat is het natuurlijk niet). Maar ze zorgen er op deze manier (en met een strakke verdediging en in de tweede helft en goed rebound werk) wel voor dat onze supporters een comfortabele avond met leuk korfbal krijgen. Dat is ook eens een keer tof hé, niet? ;-)

Na de 4de korf van Kato (shot) zorgt Nick ervoor dat ook hij op het scorebord staat met een strafworp. Ondertussen is het 23-15 en heeft iedereen van onze ploeg gescoord, fantastisch om te zien dat iedereen gevaarlijk kan zijn en de korf weet hangen.

Onze fanions blijven hard werken en zorgen voor een 26-19 overwinning. Axelle, Nick en Kato maakten de laatste korven met een shot.

Proficiat allemaal, 6 op 6, en zo kunnen we met vertrouwen afzakken naar Verde volgend weekend. Belangrijke wedstrijd, jammer genoeg zonder publiek, maar hopelijk wel met even veel drive als dit weekend.

Rijko B – SPA/NDN B

Onze ‘jonkies’ gaan er ook weer vollen bak voor tegen Spartacus en willen absoluut de punten in ons fort houden. Jonkies? Jawel, een zeer jonge B-ploeg waarvan ik (als bomma van de ploeg) eigenlijk het gemiddelde van de leeftijd op het veld niet wil weten. ;-)

Op het veld: Janne S, Luna, Dorien, Meggie, Jo, Nathan, Jarne B en Tim.

Nathan neemt de ploeg meteen mee op sleeptouw en prikt de eerste korf binnen op aangeven van Jo met een mooie lange bal. Janne S en Tim dikken de scoren verder aan naar 3-0. Maar die voorsprong smelt langzaam aan toch weg, het wordt 6-5. Janne scoort haar tweede en Luna en Dorien hun eerste, allebei van achter de korf.

Janne Willemse komt het veld op een ook Thomas Verboven, voor het eerst aan het werk in onze B-ploeg (welkom Thomas! J) maakt zijn opwachting. Nu zwijgen we even over die gemiddelde leeftijd. ;-) Ook Senne en Anne komen het veld op en gaan mee strijden om die 2 punten in Rijkevorsel te houden.

We kennen even een dipje en kijken tegen een 6-8 achterstand aan. Maar dan scoort Thomas met een shot en maakt Tim de gelijkmaker met een mooie actie en shot. 8-8. En daar stopt het niet, want ze stomen meteen door naar 10-8 na een shot van Nathan en een doorloper van Janne S. Kunnen we deze voorsprong behouden?

Het blijft spannend, want enkele minuten voor het einde van de wedstrijd wordt het 11-9 na een strafworp van Anne. Spartacus maakt de 11-10 en neemt nu het risico om af te zakken en zo snel mogelijk de bal weer in hun aanval te krijgen. Nathan straft genadeloos af met een shot en de buit is binnen. Spartacus scoort in de laatste seconde nog de 12-11, maar onze B-ploeg zorgt voor een zeer geslaagde avond en sluiten winnend af.

Goed werk iedereen, prima inzet en op naar volgende week!