Vandaag stond de meest verre verplaatsing op het programma, op bezoek bij Ganda. Wel degelijk een wedstrijd met inzet, want bij winst zouden we mathematisch nog kans maken op een tweede plek. Maar ook voor Ganda ging het om de knikkers vandaag, want zij hadden een gedeelde tweede plek (met ASKC) te verdedigen. 2 gemotiveerde ploegen dus en dat was heel de wedstrijd te merken.

Ganda opent sterk met vooral de heren die er helemaal in vliegen. In de eerste 2 minuten, versierden zij 2 stafworpen die netjes omgezet werden. Maar onze dames maakten de achterstand weer goed. Ruth maakte de aansluiter met een shot en Dorthe zette de bordjes ook met een shot weer gelijk. 2-2.
Maar Ganda slaagt er de eerste 10 minuten in om een vuist te maken en loopt uit met een shot, doorloper en wegtrekker van onder de paal; 5-2. Gelukkig vinden onze spelers ook de korf weer. Sander maakt er met zijn gekende omdraaibal 5-3 van en een raak shot van Loes zorgt voor de 5-4. De heren van Ganda blijven echter leep en versieren weer een strafworp, waardoor het 6-4 wordt. Telkens we de aansluiting proberen te maken, lukt het Ganda om toch dat korfje te maken. Tot de motor van Rijko pas echt aanslaat na bijna 20 minuten in de eerste helft. Met 4 korven op rij buigt onze ploeg de achterstand om tot een mooie voorsprong. Dorthe scoorde een korte kans; 6-5. Ruth maakte er met een doorloper 6-6 van en Jenthe zorgt met een shot voor de eerste voorsprong in de wedstrijd; 6-7. Loes zorgde voor de 6-8 met een shot vanuit het achtervlak na een magnifieke pas van Nick.
Kunnen we deze voorsprong vasthouden en misschien nog vergroten tegen de rust? Even ziet het er zo niet naar uit, want Ganda schiet terug wakker en maakt er 7-8 van met een shot (betwistbaar wegens een loopfout, maar zo zag de scheidsrechter het niet). Het lijkt er op dat we met deze stand de rust in gaan, maar met een shot van Stijn en een shot van Loes in de laatste minuut, kunnen onze spelers gaan rusten met een bijna comfortabele voorsprong van 3 korven; 7-10.

Kunnen we op dit elan verder gaan de tweede helft of heeft de motor weer even nodig om aan te slaan? Vandaag was het antwoord heel snel duidelijk, de motor staat nog aan. Nick opent de tweede helft al meteen (na 8 seconden!) met een treffer. Een ver shot; 7-11. Het ziet er goed uit, al bewijst Ganda dat ze blijven strijden voor elke bal. Ze scoren meteen terug en kunnen nog 2 keer het mandje vinden, waardoor het toch weer spannend wordt; 10-11. Loes maakt er met een shot 10-12 van nadat Jenthe ruimte gemaakt had met een actie inside. Maar de heren van Ganda blijven het onze heren moeilijk maken. Met een strafworp en 2 shots (allen afkomstig van de heren), staan de bordjes plots terug in het voordeel van Ganda; 13-12. Hoog tijd om een vuist te maken. En dat hebben onze heren ook begrepen. Nick versiert een strafworp door zijn instappende heer in de luren te leggen en Ruud rondt mooi af. Sander gooit een korte kans vanuit de rebound  binnen en Ruth zet de 13-15 op het bord met een strafworp. Heel mooi uitgelokt trouwens met een zeer goede pas (heel mooi begeleid) van Sander bij een doorloper van Ruth.

En is het dan de stress, de druk of misschien al te zeker van de overwinning? Of gewoon concentratieverlies? Er volgen meer en meer aanvallen zonder of met maar 1 poging tot scoren. Slechte passen, tijdsdruk door de shotklok,… Het loopt niet meer. De heren van Ganda blijven shots binnen gooien, enkel Loes kan met een shot tegen scoren. 15-16. En het blijft tot de laatste minuut op en af gaan. Ganda maakt met een doorloper gelijk en komt voor met een shot (komende van een heer, wat had je gedacht). 17-16. Ruud maakt in de 20ste minuut gelijk, maar Ganda komt weer terug op voorsprong via hun heren. 18-17. Nog 3 minuten op de klok. Nu komt het er op aan om zelf onze kansen af te werken en geen fouten te maken in verdediging. Ruth maakt gelijk met een vrijworp, maar toch maken we weer een foutje in verdediging waardoor Ganda weer op voorsprong komt, ook via een vrijworp; 19-18. Marie zorgt voor een strafworp die Ruud omzet, dus het staat 19-19 met nog 2 minuten op de klok. Ganda mist in de laatste minuut nog een strafworp en verder komen er geen grote kansen meer.

Toch een beetje met een zure nasmaak moeten we terug richting Rijkevorsel vertrekken. Er zat zeker meer in vandaag. De trefzekere heren van Ganda maakten het ons moeilijk, maar het is vooral onze eigen foutenlast die ons de das om doet.

Op naar de laatste match, thuis tegen Spartacus. Met de jeugdsupporterdag gaan we voor een bomvolle zaal en mogelijk derde plaats in de eindrangschikking. Zeker nog een mooi doel om voor te werken.

Jesse Peeters