Rijko A – Edegem A : 20-19

Aanval : Nick (1) – Cedric (1) – Dorthe (1) – Kato (1+4stippen)
Verdediging : Sander (-) -Tim (3) – Axelle (3) – Jesse (3+1stip)
Wissels : Nathan (1stip) – Lennert (1) – Janne S (-)

Deze match moest ons moment worden van bevestiging. Aangemoedigd door een grote opkomst Rijko fanaten waren onze fanions verplicht een groots nummer op te voeren. Het werd een wedstrijd kantje-boordje, maar we haalden de zege binnen op de valreep. De wedstrijdverhalen van de laatste weken lijken op elkaar, we zijn een team geworden van net ééntje meer! Uiteraard weegt de druk om prestaties op niveau af te leveren, toch proberen
we zo een normaal mogelijk korfbalspel te brengen. Dat dit niet altijd lukt is een ander heikel gegeven, doch als we als collectief nogmaals de bakens kunnen verzetten smaakt zo’n een nieuwe krachttoer eerder zoet. De ontlading en voldoening achteraf is er niet minder om. Al zag het er lange tijd slecht uit, na een puike prestatie tijdens de eerste 20 min namen de Edegemse korfballers het spelbeeld over en dicteerden het tempo en de score, nadien in een beresterke tweede helft kwam Rijko terug in de match door meer grinta en engagement te tonen. De zege werd over de meet getrokken met horten en stoten, toch beter dan gisteren konden ze hun massa fans op supporters dag niet terug betalen. Zo behoudt Rijko uitzicht op de titel, al moet het daarvoor nog twee maal stunten op HMKC (Hoboken) en Spartacus, maar zoals Rijko gisteren zijn onverzettelijkheid toonde is dit niet onmogelijk. Laten we even het spelverloop onder de loep nemen : Kato zorgt voor de opener met een stip, snelle tegen prikken en het staat 1-2. Tim (2x), Dorthe, Jesse en Kato ruiken onraad en zetten zich schrap, de stand evolueert naar 6-4. Ook Axelle en Nick laten zich gelden na knap combinatiespel, 8-6. Bij een intussen meer weerwerk biedend Edegem zijn zij sluipend naderbij gekomen, 8-7, waarop Sander zijn stip mist, Axelle scoort nog wel maar we geven vanaf nu de tegenstrever de kans de wedstrijd te doen kantelen. Eerst brengen zij de score op gelijk alvorens erop en
erover te gaan naar 11-13, meteen de ruststand. Enkel Jesse en Tim hebben tussentijd tegen gescoord.

Opgemonterd verlaten we de kleedkamer en zetten de stand terug in evenwicht, 13-13, via stip op Kato en Cedric en 14-14 op vrije worp van Jesse. Wissels doen hun intrede, Lennert en Nathan vervangen Tim en Nick. Individuele flaters door hevige ondoordachte tussenkomsten leiden naar 14-16. Dat kan men best vermijden willen we nog aanspraak maken in een ommekeer. Rijko krikt zijn niveau op en begint terug beter te ballen zodat Edegem herhaaldelijk in de fout gaat, als gevolg drie stippen op een rij worden toegekend. Die worden omgezet door Jesse, Kato en Nathan, 17-17. Toch nemen de uitdagers het heft terug in handen en zetten ons op 17-18. Axelle effent en ook Kato op stip kan het gelijk aanbrengen, 19-19. Nog luttele twee minuten te gaan, de partij gaat naar een hectisch slot verloop, we houden de adem in, moeten we ons tevreden stellen met slechts één punt uit deze topper? Lennert denkt hier anders over, zijn doelpunt is als het ware een bevrijding voor hemzelf en de ganse Rijko suppo gemeenschap, eindstand 20-19. Rijko reserve – Edegemse reserve : 12-12 De tegenstrever bezet mede de toppositie in het klassement, dus een aartsmoeilijk te bekampen opponent. Toch zijn we niet onder de indruk van hun geleverde spel in de aanhef van de partij, we nemen het initiatief via Stijn en Lennert tot 2-1. Snel korven zij terug via hun heren naar 2-3. Janne S zet de bordjes op gelijk, 3-3. Ook de dametjes van Fort V laten zich opmerken, 3-5. Nathan met stip en Luna klampen aan, 5-6. Toch moeten we toezien hoe zij een tussenspurtje plaatsen naar 5-8. Nathan, Lennert en Dorien (inlegger onder korf) bevestigen naar gelijk, 8-8. Op slag van rust gomt Nathan met mooie indraai de achterstand weg, 9-9. Na de pauze is het een nek aan nek race om voordeel te puren uit spelcombinaties. Edegem lukt daar het best in , zodat de stand naar 10-11 gaat. Enkel Lennert heeft nummer 10 gekorfd. Wissels Willem en Lise bepalen mede de eindstand, zij het een gevleide 12-12, nadat op het eindfluitsignaal alsnog een korf wordt binnen gekeild door de tegenpartij. De scheids beslist deze niet toe te kennen door de laattijdigheid vanwege het shot de handen verliet.