Wat ons tijdens een eerste confrontatie tegen Blauw-Wit op het veld niet lukte hebben we vandaag wel degelijk rechtgezet. We hadden met die ploeg nog een eitje te pellen, nadat we (lees hiervoven) door discutabele omstandigheden een riant opgebouwde voorsprong (3-7 en 7-10) in de 2 de helft moesten prijsgeven, keerde de situatie volledig om in Rijko’s nadeel. Toen hebben we met tranen in de ogen deze mentale KO (20-17) moeten verwerken. Vandaag was het D-Day voor onze fanions, de wedstrijd was een must om winnend het jaareinde af te sluiten, de rol niet te lossen en mee in de middenmoot van het
klassement te blijven meedraaien. Waren we sterk genoeg om een 2 de maal in evenveel weken een vuist te maken, stond ons vizier deze keer beter afgericht? Je weet met zulke verplaatsing nooit wat ons te wachten staat, daar zal de conditie van de dag en de mentale ingesteldheid wel over beslissen. We hebben op eerste 10 minuten te na, nadien gedurende 40 minuten Blauw-Wit totaal over-powered! Blauw-Wit opende sterk in de aanvangsfase, 2-0. We trekken bij langs Stijn Vander Auwera op stip en Kato Brosens naar 2-2. Een laatste tik mag de thuisploeg nog uitdelen, 3-2, alvorens Rijko het heft in handen neemt door een voorsprong op het scorebord te plaatsen via Axelle Fransen, Sander Marijnissen beide met een fraaie inlegger en Kato Brosens, 3-5. Verrassend komt men uit het niets toch nog gelijk 5-5 maar dan haalt Rijko de moker boven, werkt koel en beheerst af zodat de rust wordt bereikt met een 6-10, aangebracht door Jesse Peeters, Sander Marijnissen 2x, Nick Michielsen en Stijn Vander Auwera. Een zeer degelijke 2de helft kleurt Rijko, zo waren we meteen gelanceerd om het beter korfbal te brengen. Eén tegenprik nog om nadien weer een salvo op hun korf te lossen, via Nick Michielsen, Sander Marijnissen, Kato Brosens en Cedric Eelen op stip, 7-14. Nu is er even verval langs Rijko zijde, het shot staat plots niet meer op scherp en hoewel we qua spelbeeld helemaal boven lagen, werd dit niet uitgedrukt in score. Een beetje twijfel sluipt in onze rangen, 10-14, we hoeven zo nodig dringend een doelpuntje bij te korven. Dat gegeven voelen Nick Michielsen en Kato Brosens op het juiste moment goed aan zodat ze de tegenpartij enigszins uittellen, 11-16. Zo stonden we wel 5 doelpunten voor en in de gegeven omstandigheden is dat alles wat telt. Wisselman Ben Van Looveren tikt hierna binnen en een grandioze Nick Michielsen met 2 korven ontneemt Blauw –Wit de moed om nog terug te slaan, 11-19. Sander Marijnissen legt nummer 20 in hun mandje, doch door onze euforische stemming kan Blauw-Wit alsnog 2x milderen, eindstand 13-20. Met de 6 punten op 10, in de ranking is het doel bereikt en onze stek in de middenmoot op te eisen. Rijko sluit voor de jaareinde stop deze eerste act feestelijk af, wat champagne er boven op tijdens de feestdagen, mag nu zekers niet ontbreken. Tot slot waren we alle echt blij met het gewin van de 2 punten extra, zo kunnen we na de jaarwisseling op verademing komen en de stress achterwege laten. Eén bemerking, mijn oproep naar Rijko’s supporters toe. Kom onze spelers(sters) in grote getale met luide trom aanmoedigen, zowel tijdens de thuiswedstrijden als op verplaatsing. Een gebrek aan Rijko suppo’s, vooral buitens huis is storend voor het team. Het is voor onze fanions niet leuk om in een zaal voor sfeerloze lege tribunes te spelen. Zoals we heden terug op redelijk hoog niveau spelen, dit om te zetten in efficiënte afwerking heb je de steun nodig van gans Rijko, waar iedereen dan achterstaat. Ik verwacht bij aanvang in 2020 dat deze oproep weerklank zal vinden. Dan besluit ik om iedereen van harte een feestelijke Kerst en een knallend Nieuwjaar toe te wensen. Voor al mijn lezer abonnees eveneens een gezond en voorspoedig 2020.

Rijko reserve : Blauw-Wit res – Rijko res : 10-22
Benieuwd of onze boys en girls evenzo op
dreef en gemotiveerd waren als voorgaande. Daar moesten we niet lang over bezinnen want in een mum van tijd prijkte een knappe voorsprong op het scorebord. Senne Rönne, Eef Peeters 2x, Dorthe Neefs en Tim Baetens 3x zorgden voor de 1-7 tussenstand. Eventjes mocht Blauw-Wit zich roeren, 3-7, nadien was het Rijko dat het laken volledig naar zich toe trok. Dorthe Neefs, Tom Vande Kerckhoven, Dorien Eelen, Fien Rönne en Ben Van Looveren knalden zo scherp dat de rust werd bereikt met een 5-12 stand. Na het water viel men niet stil, het doelpuntenrecital kreeg een vervolg, door Eef Peeters, Tim Baetens 1x + 1 stip op Lien Rönne omgezet, Ben Van Looveren en Dorthe Neefs, 7-17. Onze honger was nog niet volledig gestild, weerom Eef Peeters 2x, Ben Van Looveren 2x en Tim Baetens zorgden voor
de 8-22. Even een toemaatje aan de tegenpartij gunnen die de eindstand naar 10-22 zetten.

Rijko C : vrij